Bu makale, Lord Byron’ın Don Juan’ın Beşinci Kantosunda (1821/1859) yer alan Oryantalist harem ve haremdeki kadınların satirik tasvirini inceleyerek, Byron’ın geleneksel Oryantalist anlatılardan sapmasının Batılı fantezileri altüst ettiğini ve iktidar, arzu ve anlamlandırma süreçlerinin karmaşık dinamiklerini açığa çıkardığını öne sürmektedir. Lacancı bir bakış açısıyla yapılan bu çalışma, Batılı öznenin Oryantal ötekini anlamlandırma arzusunu ele alarak harem ve haremdeki kadınları, Batı öznelliğini yapılandıran; ancak asla tamamen erişilemeyen arzu nesnesi objet petit a olarak konumlandırmaktadır. Byron’ın hiciv ve toplumsal cinsiyet rollerini tersine çevirme stratejisi, Batılı bakışı içeriden bozarak Oryantalist söylemi sürdüren mekanizmaları ifşa eder. Toplumsal cinsiyet, cinsellik ve arzu göstergebilimi arasındaki etkileşimi analiz eden bu makale, Don Juan’ın Batı’nın kadın Oryantal ötekini inşa etme ve kontrol etme girişimlerine yönelik bir eleştiri işlevi gördüğünü savunmaktadır. Böylelikle Byron, yalnızca Batılı gözlemcinin hayali otoritesini yapıbozuma uğratmakla kalmaz, aynı zamanda Oryantalist edebiyatın temsiliyet politikalarını yeniden yapılandırarak Doğu’ya yönelik kültürel algıları şekillendiren söylemsel güçlerle karmaşık ve özdüşünümsel bir etkileşim sunar.
Lord Byron, Don Juan, Oryantalizm, hiciv, harem
Henrieta Krupa