Bu makale, İnas Sanayi-i Nefise Mektebi’nin ilk mezunlarından Belkıs Mustafa’nın (1896–1925) sanat tarihindeki yerini feminist bir perspektifle değerlendirmektedir. Çalışmanın temel tezi, sanatçının öneminin yalnızca erken dönem bir kadın figür olmasından değil, aynı zamanda döneminin toplumsal ve dini çekincelerine rağmen erkek nü gibi radikal bir pratiği akademik formasyonunun bir parçası olarak benimsemesinden kaynaklandığıdır. Makale, sanatçının Ressam Mihri ve Lovis Corinth atölyelerindeki eğitim deneyimlerini karşılaştırmalı olarak inceler. Belkıs Mustafa’nın nü çalışmaları onun sanat tarihindeki geleneksel “seyirlik nesne” rolünü reddedip “bakan özne” konumunu talep etmesinin somut kanıtları olarak analiz edilir. Bu pratik, sanatçının sanatı evrensel bir disiplin olarak kavradığını ve mesleki eşitlik mücadelesinin erken ve nitelikli bir örneği olduğunu ortaya koymaktadır.
Belkıs Mustafa, Ressam Mihri, Lovis Corinth, nü resim, feminist sanat tarihi
Feyza Düzgünsoy